عناصر اصلی تشکیل‌دهنده استاندارد مدلسازی BPMN

عناصر اصلی تشکیل‌دهنده استاندارد مدلسازی BPMN

 

جهت مشاهده جزئیات مستند لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

 

نمودار فرایند کسب و کار از مجموعه عناصر گرافیکی آسانی تشکیل شده است که رسم دیاگرام‌های ساده و قابل فهم را ممکن می‌سازد. برای سادگی بیشتر، عناصر گرافیکی به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که بیشتر تجزیه و تحلیل‌کنندگان با آن‌ها آشنا باشند. به عنوان مثال از نماد لوزی برای نمایش تصمیم‌گیری‌ها و از نماد مستطیل جهت نشان دادن فعالیت‌ها استفاده شده است.هدف اصلی گروه توسعه‌دهنده BPMN ایجاد و راه‌اندازی مکانیزمی آسان برای مدلسازی پیچیدگیهای فرایندها می‌باشد. به این منظور علائم گرافیکی به گروههای مشخصی دسته‌بندی می‌شوند. با دانستن مجموعه‌ای کوچک از گروه‌های عناصر، کاربر با مشاهده‌ی یک نمودار فرآیند کسب وکار می‌تواند به سهولت عناصر اصلی و مقدماتی را تشخیص داده و نمودار را درک کند. شکل‌ها و اطلاعات اضافی می‌توانند بدون ایجاد تغییر عمده‌ای به نمودار اولیه اضافه شوند و بدین ترتیب پیچیدگی‌های موجود در فرآیند را به نمایش درآورند. چهار گروه اصلی تشکیل‌دهنده‌ی یک نمودار فرایند کسب و کار به شرح زیر می‌باشند :

1-اشیاء جریان

عناصر کلیدی و اصلی در یک نمودار فرایند کسب و کار سه عنصر اصلی هستند که جزء گروه اشیاء جریان قرار می‌گیرند. این سه عنصر عبارتند از رخداد[5] ، فعالیت[6] و راه ورود و خروج یا دروازه[7]. توضیحات مربوط به این سه شئ در جدول 1آورده شده ‌است.

جدول 1: اشیاء جریان

2-اشیاء ارتباط دهنده[9]

اشیاء ارتباط دهنده برای پیوند دادن اشیاء جریان در یک نمودار فرایند کسب و کار بکار می‌روند تا ساختار شماتیک فرآیند کسب و کار را نمایش دهند. سه نوع شئ پیوند‌دهنده عبارتند ازجریان توالی[10]، جریان پیغام[11] و پیوند[12] که در جدول 2 تشریح شده‌اند.

جدول 2: جدول مشخصات انواع اشیاء ارتباط دهنده

جهت ایجاد ارتباط مابین اجزاء نمودار BPMN در صورتیکه فعالیتها مربوط به یک حوزه یا یک مشارکت‌کننده در فرایند باشند از ابزار جریان توالی استفاده میگردد. درصورتیکه فرایند به/از یک مشارکت‌کننده دیگر در کسب و کار جریان پیدا کند لذا از ابزار جریان پیغام استفاده میگردد. این امر به این معنی است که ارتباطات مابین مشارکت‌کنندگان در فرایند که با Pool‌ نمایش داده می‌شوند از طریق جریان پیغام انجام می‌شوند و در سایر موارد از طریق جریان توالی نسبت به ایجاد جریان و ارتباط مابین فعالیتها و دروازه‌های فرایند اقدام میشوند. در جایگاهی که نیاز به ارائه اطلاعات بیشتر از جزئیات فرایند باشد از ابزار پیوند استفاده میگردد. در واقع ابزار پیوند معین‌کننده مشخصاتی است که به یک شئ نسبت داده می‌شوند.

3-خطوط شناوری یا مسیرهای جریان[15]

در تعداد زیادی از راهکارهای مدلسازی از ابزار Swimlane برای نمایش گروههای مختلف و سازماندهی عملیات آنها در یک حوزه معین اقدام می‌گردد. این ابزار قابلیت دسته‌بندی انواع فعالیتها به تفکیک واحدهای سازمانی، گروههای مختلف کاری و یا هر نوع مشارکت‌کننده در انجام فرایند را دارا هستند، لذا از طریق این ابزار میتوان نسبت به تفکیک مسئولیتها وشرح اقدامات انجام گرفته توسط انواع گروهها در یک جریان عملیات اقدام نمود.در یک نمودار فرایند کسب و کار خطوط شناوری به دو صورت مختلف قابل ارائه هستند. درجدول 3 نماد این دو عنصر و ویژگیهای آنها ارائه گردیده است.

جدول 3: جدول مشخصات انواع خطوط شناوری

از نماد Pool در زمانی  میتوان استفاده نمود که دو مشارکت‌کننده د رفرایند یا موجودیت فعالیت داشته باشند. از لحاظ گرافیکی هر دو موجودیت از همدیگر مجزا بوده و فعالیتهای منحصربفرد خود را دارند. فعالیت‌هایی که در درون Pool های جداگانه رسم می‌شود، فرآیندهای مستقل محسوب می‌شوند. لذا خطوط جریان توالی نمی‌توانند مابین دو Pool مورد استفاده قرار گیرند. در همین حال جهت ارتباط مابین دو Pool‌ از ابزار جریان پیغام استفاده میگردد.Lane، در مقایسه با Pool، بیشتر به خطوط شناوری موجود در متدولوژی‌های قدیمی‌ نزدیک است. در حقیقت Lane برای جداکردن فعالیت‌هایی که به یک نقش یا واحد خاص در شرکت مربوط می‌شوند، بکار می‌رود.جریان توالی مابین Lane های مختلف کاربردی بوده و می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.در این خصوص برعکس عملیات مابین pool ها ، نمی‌توان از جریان پیغام مابین دو Lane استفاده نمود. 

4-مصنوعات[16]

استاندارد مدلسازیBPMN ابزاری انعطاف‌پذیر است و به گونه‌ای طراحی شده که به مدلسازان اجازه می‌دهد در شرایط خاص از انواع نمادها به منظور نمایش مشخصات مختلف استفاده نمایند. در این استاندارد قابلیت مصنوعات در نظر گرفته شده است که میتوان برای مدل تعریف و مورد استفاده قرار داد، لذا  هر تعدادی از مصنوعات را می‌توان به یک نمودار اضافه نمود. نسخه فعلی BPMN سه نوع از مصنوعات را از پیش تعریف نموده است.مدل‌سازان می‌توانند انواع مصنوعات را برای انتقال جزئیات بیشتر در مورد نحوه‌ی انجام فرآیند (غالباً برای نمایش ورودی‌ و خروجی‌ فعالیت‌ها) ایجاد کنند؛ با این وجود ساختار ابتدایی فرآیند در نمودار به همان صورت که بر اساس فعالیت، رخداد و جریان پیوند اجزاء ایجاد شده است تغییری نمی‌کند.



[1] Flow Objects

[2] Connecting Objects

[3] Swim lanes

[4] Artifacts

[5] Event

[6] Activity

[7] Gateway

[8] Decision

[9] Connecting Objects

[10] Sequence Flow

[11] Message Flow

[12] Association

[13] Process Participants

[14] Artifact

[15] Swimlanes

[16] Artifacts

3 نظر

  1. نظرات کاربران:

       Imogene در ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۰:۲۶:۱۷
    Wow, this article is pleasant, my sister is analyzing
    such things, thus I am going to let know her.

       Alfred در ۱۳۹۶/۰۲/۲۸ - ۰۵:۵۳:۲۰
    Good answer back in return of this question with firm arguments and telling all on the
    topic of that.

       Juliann در ۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۳:۴۵:۱۰
    I do not know if it's just me or if perhaps everyone
    else encountering problems with your website. It appears like some of the written text within your content are running off the screen. Can somebody else please comment and let me
    know if this is happening to them too? This might be a issue with my browser because I've had this happen before.
    Appreciate it


    ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!
بالا