ابزار مدلسازی فرآیندهای کسب وکار Business Process Modeling Notation

ابزار مدلسازی فرآیندهای کسب وکار Business Process Modeling Notation

ابزار مدلسازی فرآیندهای کسب وکار  BUSINESS PROCESS MODELING NOTATION

جهت مشاهده جزئیات مستند لطفا به ادامه مطالب مراجعه فرمایید.

ابزار مدلسازی فرآیندها پی ارتباطی مابین تحلیل‌گران فرآیند و افراد درگیر در پیاده‌سازی و مکانیزاسیون فرآیندهای سازمان می‌باشند. این ابزار به صورت ساده‌شده سبب گردیده است که پس از تهیه توسط انواع مشاغل درگیر در امور فرآیندهای سازمان قابل خواندن و درک جریان فرآیند باشد.

1- تاریخچه شکل‌گیری استاندارد BPMN

در آگوست سال 2001 گروه کار بر روی علائم مدلسازی در [1]BPMIتشکیل شد. این گروه نسخه پیش‌نویس BPMN 0.9 را در نوامبر سال 2002 تهیه و در اختیار عموم قرارد داد.  پس از مدتی  و در آگوست سال 2003 پیش‌نویس BPMN 1.0 همراه با تغییراتی انتشار یافت. از آن‌جایی که BPMI به عنوان سازمان تدوین‌کننده استاندارد مورد قبول نبود، برای رسمی کردن BPMN به عنوان یک استاندارد شناخته شده، در ماه جون سال 2005، BPMI با شرکت[2]OMG ادغام شده و نهایتاً در فوریه 2006، مشخصات کامل BPMN توسط OMG انتشار یافت.

2-معرفی BPMN

هدف اولیه‌ی مؤسسه مدیریت فرایندهای کسب و کار از تهیه استاندارد مدلسازی فرایندهای کسب و کار، ارائه و توسعه راهکاری بود که همه کاربران سازمان قادر به درک و تفهیم مدل مورد نظر باشند. کاربران مورد نظر می‌توانند طیف وسیعی از انواع تخصصهای مختلف در یک سازمان از تحلیل گران کسب و کار که طرحهای اولیه را تهیه میکنند، تا توسعه‌دهندگان فنی که مسئول پیاده‌سازی فناوریهای مناسب برای اجراء فرایندها هستند باشند. BPMN پلی استاندارد برای فاصله‌ی بین طراحی و پیاده‌سازی فرآیندهای کسب و کار فراهم می‌سازد.ابزار مورد استفاده در BPMN، نمودار فرآیند کسب و کار یا BPD است که بر مبنای تکنیک‌های رسم فلوچارت ایجاد گردیده است و جهت فرآیندهای کسب و کار طراحی شده است. از آن‌جا که کار با فلوچارت‌ها آسان و سریع است، نمودار فرایند کسب و کار می‌تواند بر سرعت و سهولت درک فرآیندها و برقراری ارتباط بین کاربران مختلف مؤثر واقع شود. عملاً نمودار فرایند کسب و کار شبکه‌ای از اشیاء گرافیکی ‌است که فعالیت‌ها (یا کار) و کنترل‌های جریان (چگونگی ترتیب اجرای فعالیت‌ها) را نمایش می‌دهد.مؤسسه مدیریت فرایندهای کسب و کار در تدوین BPMN، سعی نموده است که از کلیه تخصص‌های موجود در نمادهای[3] مختلف بهره گرفته و بهترین ایده‌ها را ادغام کند و به یک نماد استاندارد واحد تبدیل نماید. مثال‌هایی از سایر متدولوژی‌ها یا Notation ها، که در این راستا مورد بررسی قرار گرفته‌اند، عبارتند از:

BPMN از طریق علائم گرافیکی که مورد استفاده قرار می‌دهد، نه‌تنها قابلیت درک سازمان از رویه‌های کاری داخلی خود را افزایش داده بلکه امکان انتقال این رویه‌ها را به‌گونه‌ای استاندارد فراهم نموده است. در نتیجه‌ی استفاده از علائم گرافیکی متحدالشکل و استاندارد، سازمان‌ها خود و شرکای خود را بهتر درک کرده و می‌توانند بسرعت خود را با شرایط تجاری جدید داخلی و B2B[4] تنظیم نمایند.

[1] Business Process Management Initiative (BPMI) Notation Working Group [2] Object Management Group [3] Notation [4] Business to Business

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

    ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!
بالا